עלי שקד
התגברות = התבגרות

מאת:דניאל רפאלי

 

האדם מרגע לידתו נמצא בתנועה מתמדת של התפתחות שמשמעותה צמיחה,גדילה ושינוי מתמיד ברבדים השונים של חייו. כל רגע ורגע מתרחשים שינויים פנימיים וחיצוניים, אשר את רובם, אנו כבני אנוש מוגבלים לתפוס בתודעה ערה. הביוגרפיה של האדם מתחילה להתגלות בעובדות חייו. מרגע היווצרותו ברחם אמו ועד יומו האחרון. את אשר ארע לפניי ההיריון  ואחרי המוות נשאיר לבחירתו של כל קורא ועמו דעותיו ואמונתו.

 

(לחץ לכתבה המלאה)

                                    
האדם מרגע לידתו נמצא בתנועה מתמדת של התפתחות שמשמעותה צמיחה,גדילה ושינוי מתמיד ברבדים השונים של חייו. כל רגע ורגע מתרחשים שינויים פנימיים וחיצוניים, אשר את רובם, אנו כבני אנוש מוגבלים לתפוס בתודעה ערה. הביוגרפיה של האדם מתחילה להתגלות בעובדות חייו. מרגע היווצרותו ברחם אמו ועד יומו האחרון. את אשר ארע לפניי ההיריון  ואחרי המוות נשאיר לבחירתו של כל קורא ועמו דעותיו ואמונתו.


האפשרות לעסוק בעובדות הארציות הממשיות בחייו של כל אדם מאפשרת גישה ישירה לחומרים מהם עשוי כל אחד מאתנו.
תהליך של יעוץ ביוגרפי מציע לבוא במגע עם העובדות אשר עיצבו וביססו את המורכבות הפיזית הנפשית והרוחנית של האדם, אשר מבקש לברר את נסיבות חייו מתוך שאלות או מצוקות שעולות כחלק מההתמודדות שלו עם ההווה הקונקרטי, הממשי.


כפי שבגוף הפיזי מתרחשים אין סוף תהליכים בכל רגע נתון, בדו שיח שבין המערכות השונות (תהליך המתרחש לרוב ללא תודעה ערה וללא שליטה מוחלטת),כך גם במרחב הנפשי של כל אדם, מתרחשים אין ספור תהליכים במקביל, רובם מתחת לסף התודעה.


אדם חושב מחשבות, מרגיש רגשות וקולט בחושים אין ספור רשמים, אשר כפי שתואר יוצרים רצף של תנועה אין סופית ומתמדת שהיא חלק חשוב ומניע בחייו.
כמו אותו מכשיר ישן "דינמו" שמו, אשר יצר לפניי עידן הסוללות את האפשרות להניע מתוך תנועת הגלגל פעילות מגנטית אשר יצרה אור לרוכב האופניים של פעם.


באופן דומה קיים בתוך כל אדם מנגנון נפש אשר מייצר פעילות פנימית אשר לרוב נשארת בין האדם לעצמו ולעיתים יוצאת חזרה אל המציאות החיצונית כתגובה או מענה לרשמים שנקלטו.


 תהליך זה, של ספיגת הרשמים, עיבודם בפנימיותו של האדם והבחירה כיצד ואם בכלל להגיב אליהם, יוצר את אותה תנועה חשובה כל כך המאפשרת לבן האנוש להיות בתהליך התפתחות  תמידי, מיום היוולדו ועד יומו האחרון.

 

התיאור לעיל, מבקש להצביע על פעילות טריוויאלית אשר מתרחשת בכל רגע ורגע   אצל כל אדם בעולם !!!
מתוך התרחשות זו נוצרים  בחייו של אדם אירועים מעצבים, משמעותיים לו, אשר התחילו מתוך השגרה הנפשית שתוארה. אולם כאשר משהו לפתע משתבש, ולרוב מדובר ביום בהיר אחד, יאמר האדם לעצמו:


                          "חיי לא כתמול שלשום, אני כבר לא יכול להמשיך כך
                           באותו אופן שאני חי אותם, אני מבקש שינוי"

 

התנועה המוכרת של שגרה פנימית הופרה ברושם עז של דיסהרמוניה. אם נמשיל את אותה תנועה פנימית לשאיפה ונשיפה פיזית במקרה של ריאותיו של אדם, אזי אותו רגע משמעותי בחייו של אדם גורם קודם כל לעצירת נשימה, להרף עין.
המוכר, הידוע והצפוי לא קיימים באותו רגע של שינוי. הפתעה זעזוע ופחד מסוים, מהלא ידוע, ממלאים את הנפש והאדם נעצר והתנועה המתמדת נעצרת...לרגע...


לדוגמא, ילדים משחקים יחד בהרמוניה בגן, למבוגר הצופה נראים על פני השטח רק שמחה התלהבות ואהבה בין הילדים. לפתע ברגע קצר של הרף עין נוצר "קצר" בין 2 ילדים משחקים והתנועה לשנייה נעצרת. מאותו רגע של שבריר שניה אשר לרוב חומק מן מהעין מתהפכות היוצרות ומה שהייה עד לפניי רגע משחק הרמוני ונעים בין ילדים, מתהפך למאבק, בכי וכאב אשר מצריך הפרדה בירור ו "עליה" מחודשת על הפסים.
אותה "ירידה" מהפסים אשר מתרחשת בילדותו של כל אדם אין ספור פעמים, מאפשרת לאדם הצעיר לתרגל תנועה בין המוכר, הידוע. והצפוי. לבין מרחב של אי וודאות, משבריות והתגברות.


ככל שבן האנוש נמצא זמן רב יותר על פני האדמה, כך מתחזקת החוויה הנרכשת, מתוך התנסות חוזרת ונשנית,  שישנה אפשרות לקום מחדש על הרגליים, תהיה הנפילה קשה ככל שתהיה !

 

בטחון עצמי קשור בהזדמנויות שניתנו לאדם הצעיר להתגבר על נסיבות חייו ולבסס בתוכו ודאות הולכת וגדלה בנוגע ליכולתו "לעלות" כל פעם מחדש על הפסים של מסילת חייו, ולבנות במו ידיו את אשר נשבר או נהרס.


לא במקרה מילים אלו "התגברות " ו "התבגרות" קשורות וקרובות כל כך בשמע, כאילו נולדות אחת מן השנייה ומאפשרות אחת לשנייה זכות קיום.

כל אדם אשר התגבר בהכרח באותו הרגע ממש, התבגר !!!

 

אותם רגעים אין ספור בחייו של כל אדם , בהם חווה דיסהרמוניה, או משבריות, לרוב נשכחים מתודעת היום יום. חלקם נצרבים בעומק אישיותו כזיכרונות חיים אשר מלווים אותו.


בכל אדם טבועים זיכרונות מאירועים מעצבים בחייו. אין הכוונה רק לאירועים קשים וכואבים או טראגיים, אלא לכל זיכרון משמעותי אשר האדם נושא אתו, וטבוע עמוק בתוכו. 

 

עצם ההיזכרות ברגע זה של שינוי בחייו מעורר רגשות ורשמים אשר משיבים לחיים את אותו רגע, ויוצרים בנפשו ממשות, גם אם להרף עין.
רגעים מכוננים אלו אשר אין להמעיט בחשיבותם להמשך חייו של בן האנוש, טומנים בחובם זרעים של התפתחות. הם יכולים להוביל לצמיחה ולהתגברות שתביא עמה התבגרות. זו יכולה להוליד חופש חדש לאדם.


הייעוץ הביוגרפי, כפי שהכותב מבין אותו, מתמקד באירועים אלו אשר טומנים בחובם פוטנציאל צמיחה ולקיחת אחריות של האדם על נסיבות חייו המתבטאות בעובדות אשר אותן ניתן לחקור. את החוויה הסובייקטיבית של כל אדם מחייו, לא רצוי לבקר או לשפוט. אין בכך כל תועלת או טובה. אך התחקות אחר העובדות האובייקטיביות מאפשרת לאדם לנוע אל מרחב שמייחס משמעות לאירועים מעצבים בחייו. כך יוכל לקחת אחריות ולהיות אדון לגורלו, לאחוז במושכות חייו.
האחריות המתבקשת מן האדם בן זמננו קשורה ביכולתו לנוע ממרחב  של "נברא" למרחב של "בורא". ממקום של "אכלו לי, שתו לי, גזלו לי"  למקום שבו הוא חווה שאת נסיבות חייו הוא ורק הוא בחר למען התפתחותו.

 

כל האירועים בחיינו ובמיוחד הקשים והכואבים התרחשו לטובתנו !
הם יכולים לעורר אותנו. לראות בחיינו דרך של לימוד, התחנכות.


המשמעות של האירועים המעצבים בחייו של כל אדם מתגלית מתוך המסע של הייעוץ הביוגרפי, אשר מוצע לכל אדם המבקש להיות אדון לגורלו ולאחוז בחוויה ממשית שהוא ורק הוא, האדם החד פעמי בכל העולם כולו, הוא האוחז והשולט במושכות חייו !!!

 

דניאל רפאלי                refaeli@harduf.org.il           נייד:052-4686372

טופס פניה

Tivonet