עלי שקד
לימוד אנגלית בבית ספרנו

כאשר אנו מסתכלים על ילדינו הגדלים היום בחברה, ניתן לראות עד כמה חשובות מיומנויות השיחה, הדיבור, ההקשבה והקבלה כבסיס לתקשורת טובה,
הסתגלות וביטחון. אנו כמבוגרים כבר למדנו ומנסים כמה שאפשר ליישם מיומנויות אלו, המאפשרות דיאלוג ואינטראקציה בינינו לעולם.

מאת: רונית אפרתי

(לחץ לכתבה המלאה)


בחינוך הוולדורף, מביאים את לימוד השפות, בשלב מוקדם, על מנת לחשוף את הילד לצד החווייתי, התרבותי, המלא של כל האספקטים בשפה.

בכך שילד חשוף לשפה שונה משלו, לשירים, סיפורים משחקים ותרבויות שונות, הוא נחשף לצד האחר שיש לאדם שגר במקום שקצת שונה משלו.
הילד יגלה הבנה, קבלה, ואולי אף אמפטיה לשונה והמרוחק לו.
ללמד ילדים אנגלית זו חוויה מעשירה גם לי.


בכל פעם מחדש, הילד אומר, שר ומדקלם יותר באופן ברור ומובן, תוך הישענות על הכיתה כמרחב בטוח (גם אם לפעמים כשהילד יאמר משהו לבד, זה ישמע לנו קצת כמו "ג'יבריש"...)
מרחב זה ישרת את הילד (הישות הכיתתית) עד סוף כיתה ג, ואז יגלה הילד את הכוחות לעמוד מול השפה כאנדיווידואל גדל ומתעצב.


כיתות א- התחילו את השנה בשמחה רבה ובהתלהבות ללמוד אנגלית.
זו חווייה ללמדם ולראות עד כמה הם מושיטים ידיים לקבל את שאני נותנת להם. בדיאלוגים פשוטים וקלים(שם ,גיל, כתובת, חיה בבית)
במשחקי העשרת מילים כמו חיות וצבעים, פריטים בכיתה. בשעור מעגל ובו משחקי קפיצה ותנועה קלה באנגלית,  בכל אלו הילדים שותפים ולומדים את "חוקי המשחק" מול מורתם לאנגלית . דרך ארוכה ומעניינת לפנינו.


כיתות ב- השנה ילדי כיתות ב' כבר "מנוסים" באנגלית, שרים ומדקלמים ברצון רב וביתר תשומת לב לדרך בה נאמרות המילים.
הדיאלוגים הורחבו. לשם משפחה, אוכל, שאלות קלות. השירים שונים ומזכירים את שהם לומדים בכיתה- חיות, משלים וכו'. הכיתות מציגות את הסיפורים שנלמדים, ואוצר המילים הולך וגדל.
כבר אין כמעט חשש מלימוד השפה החדשה, וההנאה מרובה.
כיתות ג- חוויה להיכנס לכיתה שלומדת כבר שנתיים אנגלית. החוקים ברורים, השעור קולח והילדים יוזמים שיחה מעצמם..


הדאלוגים כבר יותר מסובכים, כל שאלה שנשאלת על ידי והם עונים, שואלים  גם הם, ואני עונה. המשחקים רבים, ובעקר סביב הכנה לעתיד- לימוד האותיות.
אנו קופצים בחבל את ה- abc , מספרים סיפורים וחווים את השפה בדרכים שונות ומעמיקות יותר. מכיתה לכיתה החוויה הולכת ומשתבחת, בראותי את התלמידים שמחים ורוצים ללמוד.
כיתה ד- זו כיתה שעובדת. כבר הגיעו לשלב בו הם כותבים, מתרגלים דיבור בדיאלוגים בין שני ילדים שעומדים מול הכיתה.


אנו הולכים ומכינים את הקרקע לקריאה וכתיבה של השפה, אותנו חווינו עד כה בעל פה.
יש לנו שעור כפול, (שעתיים רצופות)המאפשר לי ולילדים לחוות ולהעמיק פנימה, ללא חשש מסוף השעור..
הכתיבה כבר מסודרת, הרצון רב, ואנו על דרך המלך. הילד בגיל זה הינו כבר בשלב אינדיווידואלי, יותר משנים קודמות, דבר המאפשר התייחסות אישית לצרכים ויכולות של הילדים. עם התפתחות זו באים אתגרים, בהם הילד מתמודד מול עצמו ומול הכיתה. אני יודע? אני מבין? הוא מבין יותר ממני?
כאן נדרש אורך רוח, סבלנות, עד שיתעורר ויבוא לידי ביטוי כל הידע מן השנים הקודמות.
הפערים נוצרים, ולעיתים גם תסכול, עמו אנו מתמודדים, כמובן כל ילד בצורה שונה.


הילדים, רובם, אינם מרגישים תסכול זה, וחווים את לימוד השפה בצורה הבריאה ביותר שניתן.
כיתה ה'-  ככל חקלאי גאה, כך גם אני גאה השנה בכיתה ה'.
התלמידים קוראים, מתרגלים חוקי דקדוק בשפה, הנשענים על כל שלמדו ובנו עד כה.
זו כיתה עם יכולות לימוד יפות שמחת וחדוות הלימוד קיימות בכל שלב.
אנו כבר בספר קריאה קטן, עונים על שאלות, מתרגלים דיאלוגים בין זוגות שונים (כל הכיתה ישובה, ומנהלים שיחה בשולחן), כאשר בכל שעור התלמידים נחשפים לדיאלוג שונה עם ילד שונה.
במשך השנה נמשיך ונרחיב לתוך השפה, נקרא ספרים אישיים ונכין יומני קריאה..

 

השעורים פתוחים לכל הורה המעוניין לראות לחוות, ואולי אפילו לשיר עימנו

 

שנת לימוד חוויה והצלחה לכולנו,
רונית


 


טופס פניה

Tivonet